Modern retail formats: trends and contradictions
Abstract
The article discusses modern retail formats and the possibilities of their use by small and medium-sized businesses. Modern statistics characterizing the spread of vending machines and micromarkets in the retail sector are presented. The conclusion was made about the trends in digital methods in the organization of retail trade and the prospects for consumer demand in the trade in everyday goods. The trend of omnichannel in retail is highlighted as the use of new sales channels in addition to existing ones.
About the Author
T. L. KonovalovaRussian Federation
Konovalova T. L., Senior Lecturer
References
1. Александрова Л. Возвращение ларьков: Минпромторг захотел возродить мелкую торговлю // [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://www.mk.ru/economics/ 2023/01/19/vozvrashhenie-larkov-minpromtorg-zakhotel-vozrodit-melkuyu-torgovlyu.html
2. Бизнес-секреты. Аналитики заметили бум регистраций МСП в сферах розницы и логистики в 2023 году [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://secrets.tinkoff.ru/novosti/v-2023-v-sektore-msp-aktivno-rosli-roznica-i-logistika/
3. Вендинг и самообслуживание в цифрах: объёмы рынка и прогнозы роста [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://versous.ru/tpost/m7p01vjlm1-vending-isamoobsluzhi-vanie-v-tsifrah-ob
4. Проблемы продовольственного ритейла в 2023 году [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://www.gazeta.ru/comments/2022/12/26_a_16001803.shtml
5. Синявская А. Российский ритейл в 2023–2026 гг.: завершение адаптации и умеренный рост [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://www.retail.ru/rbc/
Review
For citations:
Konovalova T.L. Modern retail formats: trends and contradictions. Regional Economic Journal. 2024;(2):56-60. (In Russ.)