Features of the formation of the world and domestic market for compressed natural gas as motor fuel
Abstract
The article reflects various aspects of the transition of road transport from traditional fuel to compressed natural gas. A historical analysis of this process is given. The results of a bibliometric analysis of the concept of “compressed natural gas as alternative fuels” are presented, which demonstrate the thematic and geographical landscapes of research, realities and prospects for the use of natural gas as a fuel for road transport. It is concluded that the success of the introduction of compressed natural gas directly depends on the scale of support from the state and private entrepreneurship. It is emphasized that currently the environmental component of the use of new motor fuels is becoming no less important than the economic benefits. Therefore, the transition to compressed natural gas for refueling personal, freight and public transport can be considered as an effective measure to reduce greenhouse gas emissions and improve air quality.
References
1. Межибовский И. Начало начал // Автомир. 2005. № 3. С. 3.
2. Воробьев-Обухов А., Карпенков А. На голубом газу // За рулем. 2005. № 5. С. 220-224.
3. Франтковский З.Б. Бензин хорошо, а газ, особенно природный, лучше! // Огни Камы. 2002. № 146 (5895).
4. Зуев А.И. Зарубежные тенденции газомоторного рынка // ТЭК России. 2020. № 7. URL: https://www.cdu.ru/tek_russia/issue/2020/7/781/.
5. Кравченко С.И., Богачев С.В. Имитационные стратегии в предпринимательской деятельности библиометрический анализ // Стратегические решения и риск менеджмент. 2023. № 14 (1). С. 40-47.
6. Даринская Л.А., Гуслина А.С. Библиометрический анализ как способ вхождения в проблему исследования (на примере понятия «самостоятельная работа студентов») // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2010. Сер. 12, вып. 3. С. 71-79.
7. Зуев А.И. Российский рынок ГМТ – есть куда расти // ТЭК России. 2022. № 9. URL: https://www.cdu.ru/tek_russia/issue/2022/9/1064/.
8. Ling Ding, JinxiWu. Innovation Ecosystem of CNG Vehicles: A Case Study of Its Cultivation and Characteristics in Sichuan, China // Sustainability of Economic Growth: Combining Technology, Market and Society. 2018. 16 p.
9. Хатьков В.Ю., Иванов А.В., Саркисов А.С. Оценка макроэкономических последствий от реализации крупных проектов и программ использования природного газа в качестве моторного топлива в основных сегментах российского автотранспортного рынка // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. 2017. № 11. С. 26-32.
10. Вельниковский А.А. Имитационное моделирование инфраструктуры автомобильных газонакопительных компрессорных станций Санкт-Петербурга на основе районирования территории на кластеры // Вестник гражданских инженеров. 2017. № 4. С. 137-140.
11. Фернандес Р. Развитие газомоторного рынка Латинской Америки // Транспорт на альтернативном топливе. 2008. № 6. С.16.
12. Кондратенко С.Е. Газомоторное топливо: подходы к формированию рынка на примере Германии и Аргентины // Газовая промышленность. 2017. № 1. С. 46-54.
13. TIAX. U.S. and Canadian Natural Gas Vehicle Market Analysis: Compressed Natural Gas Infrastructure // America's Natural Gas Alliance. 2012.-68 p.
14. Толмачев Д.И., Голубенко Н.В. Перспективы использования сжиженного природного газа в качестве моторного топлива на автотранспорте // Международный студенческий научный вестник. 2018. № 3. С. 1297-1301.
15. Aлексанков А.М. Перспективы использования газомоторного топлива в России // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 019. № 4 (118). С. 96-99.
16. Ortega, A., Gkoumas, K., Tsakalidis, A., Pekár, F. Low-Emission Alternative Energy for Transport in the EU: State of Play of Research and Innovation // Alternative and Sustainable Fuels in the Transport Sector: The Challenge of Decarbonization. 2021. № 14 (22). 22 p.
17. Grzelak, P., Taubert, S. Error analysis of the normative calculation method of the exhaust emissions and fuel consumption in the vehicles fueled with gaseous fuels // Exhaust Emissions from Passenger Cars. 2021. № 14 (7). 13 p.
18. Qiu, Y., Zhou, S., Gu, W., Ding, S., Han, G., Zhang, K., Lv, H. Multi-stage flexible planning of regional electricity-HCNG-integrated energy system considering gas pipeline retrofit and expansion // IET Renewable Power Generation. 2022. № 16 (15). 29 p.
19. Orhan Topal, Ismail Nakir. Total Cost of Ownership Based Economic Analysis of Diesel, CNG and Electric Bus Concepts for the Public Transport in Istanbul City // Energy Markets and Economics. 2018. № 11 (9). 17 p.
20. Петрова Н. Так ли экологичны электрокары? // Атомный эксперт. 2019. № 5.URL: https://atomicexpert.com/electric_cars_ecology.
21. Евстифеев А.А., Ермолаев А.Е. Влияние холостых пробегов газовых городских автобусов на показатели производственно-хозяйственной деятельности // Транспорт на альтернативном топливе. 2016. № 4 (52). С 23-30.
Review
For citations:
Popova A.G. Features of the formation of the world and domestic market for compressed natural gas as motor fuel. Regional Economic Journal. 2024;(1):61-70. (In Russ.)